Entrevista a Ramón Martín Guart, docent de Comunicació digital i reputació online

Ramon Martín GuartRamón Martín Guart treballa a NeoOgilvy i és professor col·laborador del Màster universitari de Comunicació corporativa, protocol i esdeveniments (UOC).

Explica’ns com vas arribar a treballar al món de la comunicació.

Després d’acabar el Grau de Publicitat i Relacions Públiques a la UAB, vaig fer unes pràctiques al departament creatiu de la Cadena Ser i després d’aquestes pràctiques vaig començar a treballar al departament de comptes de Barro-Tagg, una agència de serveix creatius Aquí és quan vaig començar realment a viure el procés de la comunicació i la publicitat. Posteriorment vaig treballar a Havas Media, Initiative Media, Mindshare i actualment estic a NeoOgilvy, agència de marketing digital i performance, pertanyent –com Mindshare- al grup de comunicació WPP.

Quins grans canvis dels que has viscut en aquesta professió destacaries?

Destacaria l’especialització del procés publicitari a la vegada que es requereix d’un servei holístic de comunicació que sigui capaç d’entendre i integrar estratègicament totes les especialitats: Paid Search, Paid Social, Xarxes d’Afiliació, SEO, Display a programàtica, entre altre. En aquest procés destaca la tecnologia, que canvia la manera de posar en contacte emissor i receptor i facilita que la comunicació massiva més tradicional evolucioni cap a una comunicació personalitzada, on els consumidors interactuen amb les marques i entre ells a temps real.

En conseqüència, es necessiten nous perfils professionals que sàpiguen entendre aquest nou model de comunicació on anunciants, mitjans de comunicació i consumidors convergeixen a Internet, i que alguns experts defineixen ja com un meta-mitjà en integrar els altres mitjans de comunicació.

Quines tendències en comunicació corporativa creus que seran més importants pels propers anys?

En els últims anys, s’han multiplicat els canals de comunicació que tenen a disposició una empresa per interactuar amb els seus consumidors, i per això és clau integrar-los en al comunicació corporativa moderna.

El punt de venda, el marketing directe, les accions via call centers, la web corporativa, el catàleg, els canals socials (Facebook, Twitter, Linkedin), els blogs, l’e-mail marketing, les plataformes de contingut com Youtube i Vimeo, la publicitat a mitjans off i on, han de treballar a l’uníson per interactuar i dialogar amb els consumidors a temps real. En aquest sentit, el concepte de cross-channel marketing descriu l’experiència d’un individu que ha estat impactat per la marca a través de diferents canals al mateix procés de compra. Es tracta d’un concepte que pretén integrar els diferents canals amb un contingut personalitzat a l’usuari, a la plataforma i al moment.

Creus que una campanya pot basar-se en mitjans digital al 100%?

Dependrà de a qui ens dirigim i de quins són els objectius de comunicació que es fixin. El cert és que les corporacions ja no dubten de la necessitat d’estar en el món digital.

Com hem comentat anteriorment, ens trobem davant d’un nou ecosistema mediàtic al qual, els consumidors i els mitjans de comunicació estan més a prop que mai uns d’altres gràcies a la tecnologia. En aquest sentit, neixen nous punts de contacte amb el públic objectiu on els telèfons mòbils intel·ligents i les xarxes socials són un dels principals protagonistes, en conseqüència, una campanya sí podria basar-se exclusivament en suports digitals que han adquirit avui en dia una importància fonamental. Les empreses que no ho tinguin en compte, fracassaran.

Posa un exemple de campanya corporativa innovadora que vulguis destacar.

M’esteu fent l’entrevista a ple mes de juliol, amb dies molt assolellats i superant fàcilment els 32 graus de temperatura i em venen al cap –perquè serà- un cas de Coca-Cola, en concret, Coca-Cola Journey. Aquesta iniciativa es va crear l’any 2012 als Estats Units i a finals de l’any 2014 es va adoptar a Espanya: es tracta d’un nou concepte de comunicació corporativa, basat a l’storytelling, un espai per comptar històries relacionades amb els valors de la marca com són la música, la vida activa, el compromís i la felicitat. Pots accedir als següents enllaços per saber més: