Entrevista a Magda Méndez Abadia, docent de Comunicació estratègica i creativa a les organitzacions

magda-mendezMagda Méndez Abadia és responsable estratègica i operativa de comptes a Tinkle Portugal i professora col·laboradora del Màster universitari de Comunicació corporativa, protocol i esdeveniments de la UOC.

Pot descriure’ns, breument, la seva trajectòria professional?

Soc llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i vaig començar a treballar a mitjans locals mentre estava fent la carrera. Posteriorment, vaig seguir la meva trajectòria professional tant a l’àrea de continguts i programes com de periodista, cosa que em va portar a treballar per a diversos mitjans de comunicació com Europa Press, Catalunya Ràdio, COM Ràdio, TVE i el diari Avui, entre altres. Això va ser abans de donar els salt cap a la producció audiovisual i d’esdeveniments a TVNS productora, on vaig treballar en la realització de videoclips, anuncis i vídeos comparatius, així com en la creació i coordinació de continguts d’esdeveniments per a clients com FC Barcelona o Bayern.

Després d’aquesta experiències, em vaig endinsar definitivament en la comunicació corporativa a les agències de comunicació. Tinkle Consultants i The Partner Health, i, en l’àmbit institucional, en la direcció del departament de premsa de la Regió Sanitària de Barcelona de CatSalut (Departament de Sanitat de la Generalitat de Catalunya). Des de 2012, estic treballant de nou a Tinkle, però aquesta vegada des de l’altra punta de la península: soc la responsable estratègica i operativa de comptes de Tinkle Portugal, a Lisboa.

Aquesta trajectòria a l’àmbit de la comunicació corporativa i les relacions públiques m’ha permès treballar amb clients com Sony Mobile, PepsiCo, Alcon, eDreams, Telepizza, Metlife, Syneron Candela, Canon, mytaxi, NBA, Casa Tarradellas, Boehringer Ingelheim i airbnb, entre d’altres. Una experiència que repetiria una i mil vegades ja que no només m’ha permès evolucionar professionalment, sinó aprendre en profunditat les peculiaritats d’un gran ventall de sectors.

Quina diferència existeix entre les relacions amb els mitjans de comunicació tradicionals i amb els influencers dels social media?

El panorama mediàtic ha canviat molt en molt poc temps: d’una societat medio-cèntrica al “do it yourself” de la comunicació; dels omnipotents grups de mitjans al potencial individual de tot aquell que tingui interès en algun àmbit. Els mitjans de comunicació tradicionals i els influencers són dos públics clau per a la comunicació corporativa i s’ha de tenir ben clar que ens hem d’adaptar a les necessitats de cadascun d’ells que, en general, són força diferents. A un periodista l’has de respectar i acompanyar en els timings que marqui el seu treball i aportar informació rellevant, enfocada en el que hi ha realment de nou en el tema que l’estàs proposant, complementar la informació amb dades i documents que reforcin el teu contingut –i el del seu posterior treball-. En canvi, una de les maneres més efectives d’arribar als influencers és treballant en temes totalment tailor made, i amb un focus major a l’storytelling i to emocional.

Quines tendències en comunicació corporativa creus que seran més importants per als anys vinents?

Tenint en compte que el nivell d’accés a la informació és cada vegada major, més ràpid i més visual, la comunicació corporativa ha d’aconseguir una major adaptació a aquest nou entorn per aconseguir fer arribar els seus missatges d’una manera efectiva. Així, tendències com estar presents a les noves plataformes digitals de comunicació que puguin sorgir on trobem al públic al que ens volem dirigir, l’ús d’eines adequades per a vehicular missatges –com, per exemple, l’ús de vídeo, live streaming o elements de gran impacte i efectivitat audiovisual-, i potenciar l’storytelling –l’efectivitat d’un missatge de to emocional sempre arribarà d’una manera més directa i profunda a qualsevol receptor- seran clau per aquest tipus de comunicació. Això, per tant, implicarà un canvi definitiu al mind setting de les companyies, trencar amb el corsé de comunicació corporativa tradicional que, en ocasions, encara està molt arreglat.

Quines competències creus que ha de tenir el futur professional que vulgui dedicar-se a la comunicació corporativa?

Crec que existeixen diverses competències essencial per a aquells que vulguin dedicar-se a la comunicació corporativa: des d’una ràpida capacitat analítica en base a un ampli coneixement del sector, a una curiositat constant que li permeti detectar i avançar-se a les tendències i necessitats comunicatives que es plantegin. Creativitat, saber plantejar una comunicació efectiva a diferents nivells, capacitat d’adaptació i reacció, saber prioritzar i adequa el missatge a cada tipus de públic serien algunes de les característiques bàsiques per a un bon professional de la comunicació corporativa.