Entrevista a Marc Compte, docent de Comunicació estratègica i creativa en les organitzacions

marc_compteMarc Compte és Doctor en Comunicació, professor associat a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVIC-UCC), consultor freelance i investigador del grup interuniversitari “Laboratori de Mitjans Interactius” (LMI). Ha sigut professor visitant a les universitat d’Edge Hill i Liverpool John Moores (Regne Unit) i és professor col·laborador del Màster universitari de Comunicació corporativa, protocol i esdeveniments (UOC).

En base a la teva experiència, quins creus que són els principals reptes de la comunicació corporativa actualment?

En general, la comunicació corporativa hauria de planificar-se d’una manera més estratègica i menys tàctica. Sense estratègia, difícilment existirà una bona comunicació. També és fonamental tenir professionals preparats per respondre amb immediatesa i seguretat als canvis constant de l’entorn. Vigilant, això sí, que la immediatesa no es converteixi en sinònim de precipitació.

Quines competències creus que ha de tenir el futur professional que vulgui dedicar-se a la comunicació corporativa?

El futur professional de la comunicació corporativa hauria de ser una espècie d’home-orquestra, capaç d’analitzar i interpretar dades, planificar i executar la comunicació, aconsellar i guiar altres companys, crear continguts escrits i audiovisuals creatius… També hauria de ser algú molt curiós, sempre alerta del que succeeix al seu voltant a nivell polític, social, tecnològic, cultural, econòmic i mediambiental.

Quina diferència existeix entre les relacions amb els mitjans de comunicació tradicional i amb els influencers dels social media?

Crec que en el fons, la diferència no és tan gran com podríem imaginar. Per generar i mantenir relacions amb qualsevol dels nostres públics és precís ser honest, oferir continguts de valor per als nostres receptors, guanyar-nos la seva confiança, no ser intrusiu, ser empàtic… És a dir, que per normal general hauríem de tractar igual al redactor del diari de tot la vida que al blogger o youtuber de moda. Tots són persones i valoren el seu temps, per això quan hagis de comunicar-te amb uns o altres, que sigui perquè realment tingui alguna cosa important a dir.

En qualsevol cas, si la teva organització és un líder d’opinió en el seu sector, genera continguts atractius, és socialment responsable… molt probablement els mitjans tradicionals i els influencers parlaran de tu sense necessitat de perseguir-los constantment. La clau està en aconseguir uns vincles suficientment forts com perquè siguin els teus públics els primers en voler buscar-te, i no al revés. Només així aconseguiràs mantenir unes relacions duradores.

Quines tendències en comunicació corporativa creus que seran més importants per als anys vinents?

Probablement, es personalitzaran més i més els missatges, i les marques dependran més dels influencers. També augmentarà la importància dels vídeos, sobretot els vídeos en directe. Encara està per veure com acaba d’adaptar-se la comunicació corporativa a la realitat virtual, però de moment no sembla una solució real a curt termini.