Entrevista a Jara Bernues, directora de Treball Final de Màster

La meva recomanació és que apostin per una formació de qualitat

jara-entrevista-protocolo-sept-2015Doctora en Comunicació, Grau en Protocol i organització d’esdeveniments i Màster en producció i gestió d’esdeveniments i comunicació. Va guanyar el Premi EMPRESA 2015 al jove emprenedor.

Especialitzada en comunicació i recursos humans per a la millora de la imatge d’empresa, Relacions Institucionals i RSC, així com en organització d’esdeveniments i congressos. Exerceix com a directora de l’empresa C&P (Comunicació&Protocol) i és professora col·laboradora al Màster universitari de Comunicació corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC.

Quin paper creus que té la RSC a la imatge i reputació de l’empresa o institució?

La responsabilitat social corporativa és una eina bàsica per a la imatge de l’empresa, però ja no només és imatge, és millora de negoci. És un element que les empreses utilitzen per demostrar el compromís amb el mitjà en el que desenvolupen la seva activitat, i moltes d’elles exigeixen als seus proveïdors la integració de polítiques de sostenibilitat en els seus processos de producció.

Amb el teu ampli recorregut a diferents temàtiques de les Relacions Públiques, com ho són les Relacions Institucionals o la RSC, com d’important creus que és comptar amb una experiència variada als diferents camps del sector?

L’important és comptar a més d’amb experiència, amb formació especialitzada. Tendim a l’especialització en cada sector i, per tant, no es pot ser bo en tot, sinó millor en alguna cosa. Una bona formació completa de Grau i Màster que avali la trajectòria és fonamental. L’experiència e diverses matèries que, per circumstàncies de la vida he hagut de plasmar en actes i esdeveniments, quin dubte hi cap que ajuda molt a fer millors esdeveniments.

D’entre tots els esdeveniments institucionals i privats en el que has participat, quin d’ells t’ha marcat més o recordes especialment des d’un punt de vista professional?

Tots els actes aporten alguna cosa a la teva vida i l’enriqueixen. Coneixes noves formes de fer les coses. I per sobre de tot coneixes a les persones. Recordo amb especial enyorança les nostres primeres jornades mèdiques, que van ser el nostre primer client, amb el que guardem especial relació.

Recordo un altre d’especial complexitat pel gran número de persones que hi interveníem, que va servir per deixar enrere egos i treballar per un bé comú. I, malgrat que va costar molt, va ser molt satisfactori.

Amb el teu gran recorregut en comunicació i recursos humans, quin paper creu que té la comunicació interna en el context empresarial i de les Relacions Públiques?

És bàsic treballar amb professionals que creïn els canals adequats per a tractar positivament aquesta imatge, sabent aconsellar, millorar i valorar als que van dirigides del informacions i quan llançar-les. També considero que els nostre paper d’organitzadors d’esdeveniments des del punt de vista de protocol va lligat al paper dels periodistes com a comunicadors des mateixos.

Amb l’auge de les tecnologies de la informació, en quina situació queda el protocol en tot aquest nou context?

Precisament crec que és un valor afegit que hem d’aprofitar. Protocol és innovació, és creació i és organització. Qualsevol eina que ajudi a millorar la imatge i a transmetre millor és una ajuda per a nosaltres. Un exemple pràctic és l’enviament d’invitacions a esdeveniments, que ja es fan en gairebé la seva totalitat per correu electrònic.

Com ja sabràs, l’AEP i la UOC van signar el passat febrer un acord de col·laboració en el que es pretén impulsar la formació dels alumnes en l’àmbit del protocol. Quina seria la teva recomanació als futur professionals del sector?

La meva recomanació és que apostin per una formació de qualitat, on el protocol actual estigui molt present en el seu pla d’estudis, i on els alumnes puguin desenvolupar una carrera d’acord amb les seves expectatives. El gran pas de gegant que s’ha donat en reconèixer com a Grau la nostra especialitat. És de suma importància per posar en valor i al lloc que es mereix la nostra professió.

Per tant, a més d’animar a la formació, animo a formar part de l’Associació Espanyola de Protocol, de cara a treballar per la nostra professió, per un reconeixement més que merescut i per la necessitat que valorin els estudis que avalen aquesta carrera professional.