Entrevista a Salvador Hernández, docent de Protocol Oficial

El bon professional, ja de comença per formar-se molt bé

foto-reciente-2016Doctor en Comunicació per la Universitat de Sevilla sent la seva tesi doctoral de les primeres a Espanya en investigar temes vinculats al protocol. Professor titular per l’ANECA. Professor amb gairebé 20 anys d’experiència a la Universitat Catòlica de Múrcia, ha estat Cap de Protocol d’aquesta institució. Actualment, és Director de l’Escola Superior de Protocol i Relacions Institucionals de la UCAM en la que s’imparteix el Màster presencial en Protocol i Consultoria d’Imatge i l’Expert Universitari en Imatge personal, moda i organització d’esdeveniment i professor col·laborador del Màster universitari en Comunicació corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC.

Podries explicar, breument, algunes de les funcions que has realitzat dins del protocol universitari?

Les universitats són una institució que organitza actes molt variats, pel que el professional del protocol que exerceix la seva professió en aquest àmbit no té temps per avorrir-se. Alguns d’ells són molt solemnes i mantenen tradicions arraigades des de fa segles, com el nomenament d’un doctor honoris causa, l’acte d’obertura de curs o el dia del Patró amb la investidura de doctors de la Universitat. A més, congressos, jornades, graduacions… Cal ser un professional molt versàtil, ja que igual et toca organitzar una comitiva acadèmica de totes les autoritats i doctors de la universitat, amb uns criteris d’ordenació molt estrictes (a la Catòlica de Múrcia, per exemple, desfilen més de 200 doctors), que unes jornades de portes obertes per a pares d’alumnes, que pot ser un acte més informal.

Quin paper té el protocol dins l’organització d’esdeveniments?

És molt senzill. L’organització d’esdeveniments es nodreix de les normes de protocol que possibiliten ordenar els diferents públics d’una organització, així com els símbols, presidències, etc. Gràcies al protocol els esdeveniments, i en especial els actes oficials, es regeixen de criteris comunament acceptats pels professional que fan possible que la imatge que es projecta de l’organització sigui el més correcta possible.

Com creus que ha evolucionat l’àmbit del protocol des dels inicis de la teva trajectòria professional en el sector?

La major evolució la percep en la millora de l’educació i el desenvolupament de la investigació. Quan vaig començar en el món del protocol com a responsable d’aquesta àrea fa 17 anys, existia només un o dos postgraus a tota Espanya que impartissin aquesta disciplina. Avui en dia és un dels àmbits de les Relacions Públiques amb major oferta de postgraus universitaris. Perdona si m’excedeixo de poca modèstia, però va ser un orgull dirigir el primer Màster Oficial de Protocol fa 11 anys al nostre país. Avui ja són 6 els postgraus oficial i 12 els màsters, títols propis d’aquesta disciplina. Per una altra banda, cada vegada hi ha més doctors i tesis doctorals a punt de defensar-se on el tema principal és el protocol, cosa que prestigia la professió i ajuda al desenvolupament i evolució d’aquesta disciplina.

Com descriuries la nova forma de relacionar-nos amb les institucions gràcies als nous mitjans digitals?

No soc un expert en aquest àmbit, però em semblen molt positius els avenços en aquest sentit. Gràcies als nous mitjans digitals molts serveis es poden realitzar de manera telemàtica, cosa que estalvia molt temps als ciutadans. Per exemple, abans de realitzar la declaració d’Hisenda era una preocupació important, ara cada vegada és més senzill validar l’esborrany des d’Internet. El DNI electrònic ofereix també moltes possibilitats, i per suposat, està la revolució de l’ensenyament online. Al principi de la seva implantació suposava tot un repte, però avui en dia, gràcies al avenços dels nous mitjans digitals, la qualitat dels títols no presencials està al mateix nivell, i en ocasions per sobre, de les titulacions presencials, com es posa de manifest en aquesta universitat.

Quines competències i capacitats creus que han de tenir els futurs professionals de comunicació?

El món de la comunicació avança a passos gegantescos. No sabem el que ens depara el futur. El bon professional ha de començar per formar-se molt bé. Els estudis de grau no són suficients. Avui en dia, cursar un màster d’especialització ja no és una opció, sinó una obligació, igual que els idiomes. A la nostra aldea global, el professional que vulgui destacar ha de dominar l’anglès i ser suficientment flexible per adaptar-se a totes les oportunitats que sorgeixin en un futur proper gràcies a l’avenç de les TICs.