Dircom Catalunya presenta el Latin American Communication Monitor

posted in: Actualitat | 0

El Latin American Communication Monitor s’ha consolidat com el major estudi sobre la professió de comunicació estratègica a Llatinoamèrica. Una enquesta a professionals de 17 països els resultats dels quals Dircom Catalunya ha presentat a la seu de la Cambra de Comerç de Barcelona. L’encarregada de comunicar les dades ha estat la directora del projecte, Ángeles Moreno, doctora amb premi extraordinari per la Universitat Pontifícia de Salamanca i professora titular a la Facultat de Comunicació de la Universitat Rei Juan Carlos de Madrid.

Professionals de 17 països han col·laborat en aquesta enquesta. El major nombre de participants correspon a Sud-amèrica, seguit de Centreamèrica i Amèrica del Nord.

L’informe complet ofereix resultats comparatius per a nou països, el nombre de respostes vàlides dels quals compleix l’estàndard per a estudis comparatius transnacionals. Entre aquests països es troben els principals mercats del subcontinent en l’actualitat.

La digitalització, la mediatització i les noves demandes en els negocis i en la societat han canviat profundament la gestió de comunicació. L’habilitat per lluitar amb el dramàtic canvi del panorama mediàtic s’ha situat en els últims deu anys en els principals reptes per a la professió.

No obstant això, mentre que a Àsia i Europa s’apunten en la mateixa direcció cap al futur: un protagonisme absolut de les conseqüències de la mediatització digital, Llatinoamèrica posa també el focus en l’ús del big data i en el suport als alts executius.

Aquestes mateixes dinàmiques cap al digital també s’observen, a nivell global, als canals i instruments de comunicació.

Les dades a gran escala de tres continents mostren que la gestió de comunicació moderna s’ha emancipat de les seves arrels en les relacions amb els mitjans, el periodisme i l’escriptura. Aquesta realitat és encara més pronunciada a Llatinoamèrica, on la caiguda de les relacions amb els mitjans tradicionals és encara més pronunciada.

Llatinoamèrica presenta un lleuger retard, en general, en l’ús del big data en comparació amb altres regions. Així, només el 17% dels departaments i agències de comunicació llatinoamericanes ja han implementat activitats de big data, mentre que el 16% planeja començar abans que acabi 2017.

De fet, set de cada deu enquestats creuen que és important l’adaptació d’algorismes de serveis online com a motors de cerca, però només ho implementen el 37% en els seus propis departaments.

Els resultats de l’estudi posen de manifest que algunes organitzacions tenen un posicionament reactiu davant els SMI, és a dir, que es relacionen amb ells només si aquests apareixen; però no es caracteritzen per dur a terme tasques de seguiment o proactives. Són les agències i les consultores qui lideren les estratègies amb SMI, tant en la identificació com en la comunicació.

Si atenem a les competències de direcció, veiem que el professional Llatinoamèrica està en una pitjor situació que a Europa i Àsia, amb els professionals d’Àsia-Pacífic clarament per davant de la resta. A més, els professionals Llatinoamericans revelen mancances en coneixements i habilitats de social media, en contrast també amb la superioritat asiàtica. Aquestes dades ofereixen grans oportunitats per a serveis externs i coaching en el subcontinent.

El Latin American Communication Monitor és un estudi organitzat per la European Public Relations and Research Association, amb Dircom com a partner estratègic en el marc de Fundacom i amb el patrocini de diverses empreses privades des de la seva creació. En aquest cas, l’edició de 2016-2017 es va dur a terme gràcies al suport de Llorente & Cuenca.

En la seva segona edició, el LCM es consolida com el major estudi sobre la professió de comunicació estratègica a Llatinoamèrica. Juntament amb el European Communication Monitor i l’Àsia-Pacífic Communication Monitor, els monitors enquesten a més de 4.500 professionals en cada edició en més de 80 països i posseeixen ja una base de dades longitudinals de més de 50.000 professionals. A més, aquest any els monitors de EUPRERA comencen una nova etapa amb l’edició del North American Communication Monitor per a Estats Units i Canadà.

Per consultar l’estudi complet pot fer-ho a través del següent enllaç.

Article original publicat a Dircom, el 11/04/2018.

#masterComUOC